Särkijärven koulu

vanha, punamullalla käsitelty Särkijärven koulurakennus ulkopäin kuvattuna

Särkijärven koulu on pieni kyläkoulu, joka sijaitsee kauniissa järvi- ja peltomaisemassa metsän läheisyydessä. Koulussa on kolme yhdysluokkaa. Ominaista koululle on yhteisöllisyys ja yhteistyö yli luokkarajojen. Vanhempainyhdistys on tiiviisti mukana koulun toiminnassa mahdollistaen erityisiä tapahtumia ja retkiä kouluarkeen.

Avarat opetustilat mahdollistavat monimuotoisen ja eriyttävän oppimisen. Luonnon läheisyys mahdollistaa oppimisen ulkona, ja hyvät digilaitteet sekä yhteydet teknologian hyödyntämisen.

Koulu on perustettu yli sata vuotta sitten. Tilavat ja kotoisat luokkatilat huokuvat tyylikkäällä tavalla entistä aikaa. Koulun historia on läsnä valokuvina seinillä, vanhoina esineinä ja huonekaluina sekä vanhempien että muiden kyläläisten tarinoina.

Aktiivinen ja talkoohenkinen Huuvari-Särkijärvi on valittu vuonna 2020 Uudenmaan vuoden kyläksi.