Askolan kirkko ulkopäin kuvattuna. Valkoinen väritys.

Kirkko keskellä kylää

Askolan nykyinen kirkko on peräisin vuodelta 1799 ja tunnetun kirkonrakentaja Matti Åkergrenin käsialaa. Hirsikirkko on arkkitehtuuriselta tyyliltään ristikirkko ja kirkossa on n. 700 istumapaikkaa. Kirkkorakennukseen kuuluu lisäksi kirkkopihan toisella laidalla sijaitseva erillinen vuodelta 1800 oleva kellotapuli, joka sekin on arkkitehti Matti Åkergrenin tuotos.

Nykyisen Askolan kirkon paikalla on kuitenkin sijainnut jo 1600-luvulla Askolan ensimmäinen kirkko, joka sittemmin purettiin ahtaiden ja huonokuntoisten tilojen vuoksi ja rakennettiin uudelleen. Tästä 1600-luvulla rakennetusta kirkosta on säilynyt esineistöä myös nykyiseen kirkkoon. Yksi merkittävimmistä alkuperäisestä kirkosta säästyneistä esineistä on barokkityylinen saarnatuoli. Historian tutkija Lauri Heimanin mukaan saarnatuoli on kolmekymmenvuotisen sodan aikainen Saksasta tuotu sotasaalis ja lahjoitettu alun perin Porvoon tuomiokirkolle, josta se sittemmin on siirtynyt Askolan seurakunnan omistukseen sen itsenäistyttyä omaksi seurakunnakseen Porvoon seurakunnasta vuonna 1896. Barokkityylisessä saarnatuolissa on korkokuvin kuvattuna Mooses ja viisi apostolia ja sitä kannattelee Pyhä Kristoforos.

Lisäksi alkuperäisestä kirkosta on säilynyt nykyisen kirkon sakastiin sijoitettu krusifiksi sekä vuonna 1704 Tukholmassa valettu kirkonkello. Myös kirkon alttarirakennelma on peräisin alkuperäisestä kirkosta ja kunnostettu yhdessä saarnatuolin kanssa alkuperäiseen kuntoonsa vuoden 1939 mittavien kunnostusten yhteydessä. Alttaritaulu koostuu kolmesta erillisestä maalauksesta, joista ensimmäinen on nimeltään Kristus Öljymäellä. Toinen taulu, Taivaaseenastuminen esittelee helatorstain tapahtumia ja kolmas Pilvet, on pilviaiheinen maalaus.

Vuosien varrella tapahtuvien kunnostusten yhteydessä myös kirkon ulkonäkö on jonkin verran muuttunut. Alun perin hirsipintaisiksi jätetyt kirkon ulkoseinät maalattiin ulkoapäin punaiseksi vuonna 1802. Vuonna 1832 kirkko ulkolaudoitettiin värin pysyessä edelleen punaisena. 1800-luvun lopussa kirkko maalattiin nykyiseen väriinsä valkoiseksi.

Nähtävää ja kuultavaa

Askolan kirkossa on nähtävissä ja kuultavissa kahdet soittokuntoiset urut, joista vanhemmat ovat Kangasala urkutehtaan 11-ääniset urut vuodelta 1892. Kirkon toiset 17-ääniset urut ovat urkurakentamo Hans Heinrichin käsialaa ja hankittu vuonna 1973.

Askolan kirkonpihan sankarihautausmaalla lepää 87 sankarivainajaa, jotka ovat kaatuneet vuosina 1939-1940 ja 1941-1944. Siellä on myös neljä perhehautaa. Sankarihaudan muistomerkki on Jaakko Paatelan suunnittelema graniittipaasi vuodelta 1949. Hautausmaa löytyy samaisen kadun varresta osoitteesta Askolantie 29. Kirkkopihalla kellotapulin edessä on nähtävissä myös Askolan ensimmäisen 1600-luvulla rakennetun kirkon muistokivi.

Tänä päivänä Askolan kirkossa toimitetaan jumalanpalveluksia ja kaikenlaisia kirkollisia toimituksia, sekä järjestetään konsertteja ja tapahtumia. WC-tilat löytyvät viereisestä seurakuntakodista.

Tervetuloa!